Vorige week overkwam het me weer eens. Ik had netjes allerlei klusjes in mijn agenda gezet, echter ook in een week waarin mijn kinderen nog vakantie hadden. En wat gebeurt er in zo’n vakantieweek? Dan ben ik niet altijd bezig met mijn werk en ga ik ook leuke dingen doen. Sterker nog, ik vergeet gewoon in mijn agenda te kijken omdat ik met hele andere dingen bezig ben. ’t Was even schrikken toen ik erachter kwam dat ik op vrijdag een belangrijke klus had moeten doen waar een deadline op zat.
Tsja, dat is natuurlijk een basisfout: een belangrijke klus plannen in een week waarvan je eigenlijk weet dat je in die week andere dingen gaat doen en geen tijd hebt om serieus te werken.
Zo zie je maar, ook een professional maakt wel eens fouten. Ik moest overigens ook zelf op de blaren zitten: vrijdag avond tot laat zitten werken. Niet echt om nog eens te herhalen, dus ik heb mijn lesje wel weer voor even geleerd.
Heb jij dat ook wel eens? Dat je een verkeerde planning maakt, of dat je een planning maakt, maar hem vervolgens niet volgt? Wat ik natuurlijk had moeten doen is aan het begin van de week even in mijn agenda kijken wat er die week op de rol stond. Ik heb wel regelmatig in mijn electronische agenda gekeken, maar dan per dag.
Slimmer is het echter om de electronische agenda te openen met een overzicht van 5 werkdagen. Zo kun je snel overzien wat je die week te doen hebt en welke ‘vrije’ ruimte je nog hebt in de week. Ook kun je eventueel nog schuiven met klussen, als de bijbehorende deadlines dat toelaten.
Nog beter was het geweest wanneer ik gelijk had bedacht dat ik in de vakantieweek een dergelijke klus niet moest plannen. Ik had het gewoon een week eerder moeten doen, zodat ik een rustige vakantieweek zou hebben met mijn gezin.